A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Zamišljeni svetovi iz ugla ekoloških problema današnjice

05.12.2022 | 13:01

Zamišljeni svetovi iz ugla ekoloških problema današnjice


Zamišljeni svetovi iz ugla ekoloških problema današnjice

Umetnica Sanja Anđelković predstavlja se od 6. decembra u Centru za kulturnu dekontaminaciju (CZKD) izložbom “Sneg padne u sred leta na jednoj strani sveta, druga ga uhvati” sa radovima koji govore o zamišljenim svetovima iz perspektive ekoloških problema današnjice.

Prema navodima Sanje Anđelković, kojoj je to prva samostalna izložba, svoju umetničku praksu vidi kao “pronalaženje sredine – uzemljenja, medijalnog glasa između roda i nacionalnosti, ljudi i neljudi, živih i ne-živih”.

Na izložbi “Sneg padne u sred leta na jednoj strani sveta, druga ga uhvati”, u formatu prostorne instalacije biće prikazana četiri filma/video rada Sanje Anđelković: 10,9,8,7,6…, Drugačija vrsta raja i Život na Zemlji?, kao i video rad Zvuk umiruće pčele, koji su nastali u poslednje dve godine. Ti radovi, nastali kroz kompjuterski generisanu realnost, pričaju priču o zamišljenim svetovima iz perspektive ekoloških problema današnjice.

Sanja Anđelković, Zvuk umiruće pčele

Praveći spekulativnu vezu sveta živog i ne-živog, životinja, biljaka i ljudi, uz spajanje naučnih radova, etnografsko-antroploških metoda i fiktivnih priča, Sanja Anđelković gradi fabulu o manje antropocentričnom narativu, kojim se sa uzemljenjem u sadašnjosti otvara pogled ka horizontu budućnosti.

Prema navodima Sanje Anđelković, potiče iz radničke, socijalističke porodice, u kojoj se umetnost nije smatrala zanimanjem. Vodeći se time, najpre je studirala engleski jezik i preko vizulenih ekstenzija okružila se rečima i mislima.

“Predavanje engleskog je bilo moj posao, iz kojeg je došla želja za smisaonim, književnim pripovedanjem. Čak i dok sam studirala umetnost, nikada nisam imala osećaj da znam šta radim. Sebe sam doživljavala kao nekog ko je zbog želje za istraživanjem i deljenjem uvek u službi drugih. Ispitivanje kako stvari funkcionišu podsticalo je moju znatiželju ka istraživanjima u nepoznatom, ka neugodnom ali visceralnom”, navela je mlada umetnica u tekstu koji je napisala sa urednikom Likovnog programa KCB-a Dejanom Vasićem.

Sanja Anđelković, Život na Zemlji?

Praksa Sanje Anđelković je uglavnom podeljena na periode u kojima istražujem različite medije.

“Sadržaj je sličan, nikada isti, ali na liniji društveno ili ekološki angažovanih praksi. Crpim reference iz različitih aktuelnih fenomena, i radim sa arhivama iz različitih državnih institucija na stvaranju višeslojnih radova. Pored toga što se često razvijaju sa timovima umetnika, naučnih saradnika i stručnjaka iz različitih oblasti, radovi postaju intimni međurelacioni priručnik za prošlost i budućnost – trenutak u kojem se sreću ljudi i ne-ljudi”, navela je Sanja Anđelković, koja smatra i da se u neoliberalnoj sadašnjosti iznova otkrivaju najvažniji zadaci fikcije, a to upravo znači propitivanje i izmišljanje budućnosti u odnosu na sadašnjost.

“U sadašnjosti svet je u potpunom rascepu, ali pitanje je kako bi izgledao forum na kojem učestvuje skupina potpuno ravnopravnih stvorenja i da li imamo kapacitete da to uopšte zamislimo?”, navela je Sanja Anđelković.

Sanja Anđelković, Drugačija vrsta raja

Rođena 1991. godine u Novom Sadu, u kojem živi i radi, Sanja Anđelković je osnovne i master studije završila na odseku Novi mediji na Akademije umetnosti Univerziteta u Novom Sadu.

Njena audio-vizuelna i tekstualna umetnička praksa bazirana je na istraživačkom procesu, sa akcentom na ispitivanju granice dokumentarizma i spekulativnosti, sa fokusom na pitanja roda, društveno-političkog konteksta i mesta lične traume.

Izložba Sanje Anđelković u okviru Likovnog programa “Umetnost, kritika politika” CZKD-a organizovana je u okviru nagradnog granta Otvorenog poziva Sekundarne arhive za mlade umetnice rođene nakon 31. decembra 1987. godine.

Katerzyna Kozyra Fondacija, CZKD i partneri uputili su otvoreni poziv za mlade umetnice iz Albanije, Kosova, Srbije i V4 grupe, na koji se javilo više od 250 umetnica. Od 30 pristiglih aplikacija iz Srbije, žiri koji su činii: Mirjana Dragosavljević, Simona Ognjanović i Dejan Vasić, izabrao je osam finalistkinja, među kojima su, uz Sanju Anđelković, i Marianna Feher Nikolić, Aleksandra Saša Jeremić, Jelena Mijić, Sunčica Pasuljević Kandić, Anastasija Pavić, Anja Tončić i Adrienn Ujhazi.

Sanja Anđelković našla se potom i među dobitnicama nagrade u okviru otvorenog poziva Sekundarne arhive, koju je dodelio žiri koji su činili: Renea Begolli, Adela Demetja, Róna Kopeczky, Lucia Kvočáková, Daniela Šiandorová, Bogna Stefańska i Dejan Vasić. Nagradu su dobile i albanska umetnica lsamini Musiq iz Albanije, kosovska umetnica Laureti Hajrullahu i Paula Malinovska iz Slovačke.

Sanja Anđelković, 10,9,8,7,6…

Sekunadrna arhiva je inicijativa Fondacije Katarzyna Kozyra, koju sa partnerima iz Centralne i Istočne Evrope sprovodi i CZKD. Arhiva priča priču o umetnosti Centralne i Istočne Evrope iz rodne perspektive, pokrivajući period nakon Drugog svetskog rata do danas. Ova arhiva sastavljena je od umetničkih iskaza i nepoznatih stranica biografija i praksi umetnica, iz koje se mogu videti imena onih koje su bile marginalizovane, zaboravljene, zapostavljene i/ili ostale nedovoljno poznate široj javnosti u jednakoj meri kao i njihova umetnička dela.

Izložba Sanje Anđelković u CZKD-u biće otvorena do 10. decembra.

*Naslovna fotografija: kadar iz rada Zvuk umiruće pčele

(SEEcult.org)

Total
0
Shares