Galerija Artget, Kulturni centar Beograda
Otvaranje: petak, 9. decembar, u 19 sati
9 – 31. 12. 2022.
„Dva glasa govore jednom kamerom, ko govori?”
David Berže i Katarina Šoškić
Šta znači upustiti se u privremeno izmeštanje koje nazivamo putovanjem? Kako se putujući subjekat konstituiše u odnosu na vreme? U odnosu prema nepoznatom? Koja je zamršena veza između pokreta, tela i mesta, nakon što se putovanje završi, i iz ugla zabeleženog mirovanja?
Ukoliko se čin posećivanja nepoznatih teritorija ne posmatra kao putovanje već kao približavanje sopstvene udaljenosti tuđoj blizini, onda bismo krajnji instrument ove intruzije našli u simbolu fotoaparata. Od početka 20. veka fotoaparat je uslovio naše razumevanje stranih mesta, centralizirajući i uređujući naše iskustvo prostornih, topografskih, antropoloških i drugih kategorija na način na koji nijedan uređaj pre toga nije. Umesto da potvrdi prisustvo, fotografija nas je učinila bolno svesnim sopstvenog odsustva sa mesta za koja smo mislili da smo posetili.
Izložba „Dva glasa govore jednom kamerom, ko govori?” objedinjuje radove umetnika Davida Beržea i umetnice Katarine Šoškić koji iz različitih perspektiva razmatraju motiv putujućeg tela u modernom i postmodernom kontekstu. Kroz fotografiju i snimljenu prozu, umetnici se upuštaju u dijalog koji se usredsređuje na probleme fotografskog predstavljanja i njegove nedovoljnosti da objasni druga iskustva koja čine naše razumevanje urbanih sredina.
Izložba predstavlja poslednje poglavlje u sezoni koju je priredila umetnička direktorka Mia Ćuk a koja je bila posvećena istraživanju nereprezentacijskih, afektivnih i performativnih aspekata postfotografskih praksi.
Godine 2020. osnovao je izdavački projekat kiklada.press u Atini: serija knjiga, mali otisak opredmećenih pozicija u pisanju koje rezonuju sa fenomenima, urbanim i ruralnim, pravim i imaginarnim, u Egejskom arhipelagu.
David Berže trenutno živi u Atini, Berlinu i Briselu. Magistrirao je na Holandskom Institutu za umetnost (2017) a osnovne i master studije takođe završio na školi za umetnost LUCA u Briselu (2005).
Od oktobra 2016. godine, Katarina je kandidatkinja za doktorat u oblasti umetničkog istraživanja na Univerzitetu primenjenih umetnosti u Beču. Njena tema – putovanje i masovni turizam u primorskim delovima Evrope – služi kao uzorak za ispitivanje kapaciteta i granica fotografske slike i suzavisnosti tekstualnih i vizuelnih narativa. Kroz imaginarni format audio-foto knjige, ona testira kapacitete medija i njegovu uobičajenu postavku foto-izložbi i foto-knjiga. Njen rad često nastaje u vezi sa specifično odabranom lokacijom i procesno je orijentisan, sa performativnim elementima poput šetnje i čitanja uživo.
Dobitnica je stipendija Startstipendium 2014. i Auslandsstipendium 2015. godine u Parizu, a 2018. godine u Londonu, koje dodeljuje austrijsko Ministarstvo umetnosti i kulture. Izlagala je u Fotohof Salzburg, Kunst Haus Wien (deo kolekcije) i Salcburškom muzeju, Učestvovala je u nekolicini međunarodnih konferencija o dokumentarnom, fotografiji i putovanju.
Uporedo sa istraživačkom i umetničkom praksom, Katarina radi kao fotograf angažovana u oblasti portretne, modne i reportažne fotografije.