A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Crteži Šumanovića iz zbirke Narodnog muzeja Srbije

16.05.2022 | 13:54

Crteži Šumanovića iz zbirke Narodnog muzeja Srbije


Crteži Šumanovića iz zbirke Narodnog muzeja Srbije

Narodni muzej u Beogradu, povodom Međunarodnog dana muzeja, 18. maja, otvara izložbu crteža Save Šumanovića (1896-1942) iz svoje zbirke.

Izložba “Ishodište slike: crteži Save Šumanovića iz zbirke Narodnog muzeja Srbije”, autorke Dragane Ljubenović, obuhvata izbor od ukupno 78 Šumanovićevih crteža u Zbirci crteža i grafika jugoslovenskih autora 20. veka u Narodnom muzeju. Taj fond po broju radova premašuje sve druge muzejske i privatne kolekcije crteža tog značajnog umetnika međuratnog slikarstva.

Umetnost Šumanovića uvek podstiče interesovanje i potrebu za reinterpretacijom njegovog stvaralačkog postupka. Pri odgonetanju procesa nastanka slike, posebno zanimljiv je crtež. Poneki od ovih radova je kroki nacrtan gipkom, brzo izvedenom linijom, dok se u brojnim primerima zapažaju razrađene, anatomski tačne skice ženskih figura u različitim stavovima koje se prepoznaju uklopljene u kompoziciona rešenja, ponekad na višefiguralnim i monumentalnim ostvarenjima u ulju. Sa druge strane, grupu od deset radova različitih tematskih okvira čine crteži koji su prema stepenu dovršenosti izvedeni kao slika u “malom”, naveo je Narodni muzej povodom izložbe koja će biti otvorena 18. maja u Galeriji Kabineta grafike.

U okvirima zbirki Narodnog muzeja, samo jedan crtež obrazuje “par” sa slikom, a to je Skica ženskog akta u sedećem položaju, čiji su položaj i način kadriranja figure u potpunosti ponovljeni na slici Sedeći ženski akt iz 1934. godine.

Svi ostali Šumanovićevi crteži povezuju se u značajnom broju (50) sa odgovarajućim slikama iz Galerije slika “Sava Šumanović” u Šidu, kao i Galerije Matice srpske u Novom Sadu i u privatnom vlasništvu. Budući da je primarni cilj nastanka većine Šumanovićevih crteža preliminarna studija za sliku, izvedena različitim crtačkim tehnikama, na postavci a naročito u pratećoj publikaciji, uporedo su prikazani crteži i reprodukcije uljanih slika da bi se jasno videla njihova međusobna povezanost.

Na radovima iz zbirke Narodnog muzeja, posmatranim u međusobnoj vezi sa podudarnim ostvarenjima u ulju, preovladava utisak o nepromenljivom pristupu likovnoj problematici. Veoma marljiv i disciplinovan na studijama u Zagrebu, najbolji đak Lotove Akademije u Parizu, gde ulazi u stil postkubizma vezujući se tako za dominantan izraz epohe, Šumanović po konačnom povratku u Šid objedinjuje prethodna iskustva u stil koji će sam nazvati kako znam i umem.

Šumanović je, kako je istakla autorka izložbe, uvek na temeljan i revnostan način prilazio slikarskom činu, u kojem je crtež konstantno ishodište i oslonac u građenju strukture, a neretko i tonskih vrednosti slike.
 
(SEEcult.org)

Total
0
Shares