A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Otvoren Paviljon Srbije na 59. Bijenalu u Veneciji

21.04.2022 | 15:39

Otvoren Paviljon Srbije na 59. Bijenalu u Veneciji


Otvoren Paviljon Srbije na 59. Bijenalu u Veneciji

Izložbu “Hod sa vodom” umetnika Vladimira Nikolića i kustoskinje Biljane Ćirić u Paviljonu Srbije na 59. Bijenalu umetnosti u Veneciji svečano je otvorila 21. aprila ministarka kulture i informisanja Maja Gojković, koja je istakla značaj nacionalnog učešća na toj najstarijoj međunarodnoj manifestaciji u oblasti savremene umetnosti. To je istakla i kneginja Jelisaveta Karađorđević, koja je učestvovala na ceremoniji kao specijalni gost, a čiji je otac, knez Pavle Karađorđević, svojevremeno otvorio jugoslovenski paviljon u Veneciji – danas Paviljon Srbije.

“Ova smotra, jedinstveni praznik kulture, skoro 140 godina na jednom mestu okuplja najznačajnije savremene autore, ljubitelje i poštovaoce umetnosti. I za našu zemlju ovo je jedan od najvažnijih kulturnih događaja, koji pruža autentničnu sliku svetske scene i daje mogućnost da se učesnici prikažu u najboljem svetlu”, istakla je Maja Gojković, dodajući da je Venecijansko bijenale i prilika da se postave najraznovrsnija pitanja i na njih daju, ili barem nagoveste, odgovori koje savremena umetnost može da pruži.

Izložba “Hod sa vodom”, kako je ocenila, otvoreno i suštinski odgovara na temu 59. Bijenala “Mleko snova”, koju je definisala umetnička direktorka Ćećilija Alemani, saopštilo je Ministarstvo kulture.

“Neposredan odgovor na pitanje stalnih promena prirode i društva, koje su pečat modernog doba, dat je iskorakom u magični svet umetnika. U njemu, kroz element vode, budi se i inspiracija za traženje odgovora na više nego aktuelno pitanje odgovornosti pojedinca prema planeti, drugim ljudima i oblicima života”, istakla je ministarka kulture, koja je i potpredsednica odlazeće Vlade Srbije.

Maja Gojković posebno je ukazala na značaj uloge kneza Pavla Karađorđevića u izgradnji Paviljona, u čemu je imao pomoć najeminentnijih muzejskih stručnjaka tog doba na čelu sa Milanom Kašaninom, počev od 1938. godine.

Navodeći da nastup na Bijenalu umetnosti u Veneciji značajno doprinosi kulturnoj reputaciji države u međunarodnim okvirima, te da učešće daje umetnicima veću vidljivost i lakši pristup izložbenim prostorima širom sveta, Maja Gojković ocenila je da izložba “Hod sa vodom” svedoči i o celokupnoj umetničkoj sceni Srbije.

“A da u našoj zemlji postoji neiscrpan izvor stvaralaštva i imaginacije, svedoči i ova izložba. Verujem da će autori koji ove godine predstavljaju Srbiju, kao i mnogi drugi afirmisani i talentovani stvaraoci, nastaviti putem koji su trasirali velikani naše umetnosti koji su ovde izlagali”, istakla je Maja Gojković.

Kustoskinja izložbe Biljana Ćirić istakla je da “Hod sa vodom” sugeriše i promišljanje sa vodom, koje prema mišljenju Done Haravej podrazumeva suživot sa poteškoćama, uključujući i to da je potrebno naučiti kako se postaje drugačija vrsta ljudi u svetu koji prepoznaje međusobnu povezanost.

Izložba “Hod sa vodom”, kako je dodala, podseća na “činjenicu da smo svi mi sačinjeni od vode, te da nas voda u nama i okolo nâs primorava da se pozabavimo relacionom ontologijom i našim sopstvenim odnosom sa drugim vodenim telima i površinama”.

Biljana Ćirić skrenula pažnju da je Nikolić stvorio oba rada na izložbi “Hod sa vodom” (800 metara i Dokument) u poslednje tri godine, tokom kontinuiranog istraživanja na temu filma, slikarstva i ljudskih odnosa sa svetom koji ne pripada samo ljudima. Radovi su rezultat Nikolićevog odnosa sa vodom i tehnologijom, dodala je Biljana Ćirić.

Komesarka nastupa Srbije u Veneciji i direktorka Muzeja savremene umetnosti u Beogradu Marijana Kolarić podsetila je da je na konkurs za izbor predstavnika Srbije na 59. Bijenalu umetnosti u Veneciji pristiglo 35 projekata, koji su po umetničkim kvalitetima takođe bili izuzetni, kao i da je umetnički projekat “Hod sa vodom” jednoglasno izglasan.

Marijana Kolarić izrazila je zadovoljstvo zbog, kako je navela, kontinuiranog slavljenja najviših ciljeva umetnosti i uspešnog predstavljanja umetnosti iz Srbije. Kao posebno značajno, istakla je to što je i u vreme brojnih izazova uloženo više sredstava nego što je prvobitno bilo predviđeno u obnovu i uređenje Paviljona Srbije, kao i u produkciju izložbe, na čemu je zahvalila ministarki Maji Gojković.

Knjeginja Jelisaveta Karađorđević, kao specijalna gošća Paviljona Srbije, izrazila je uverenje da nema boljeg načina za promociju jedne države od onog u kome umetnost igra glavnu ulogu.

Podsetila je da je Kraljevina Jugoslavija prvi put učestvovala na Venecijanskom bijenalu 1938. godine, a njen otac, knez namesnik Pavle Karađorđević, otvorio je paviljon u Đardinima, u kojem su bili izloženi radovi izabranih jugoslovenskih umetnika – Ljube Babića, Vladimira Becića, Petra Dobrovića, Matije Jame, Mila Milunovića i Tome Rosandića.

“Poznavajući svog oca, velikog zaljubljenika u umetnost, sigurna sam da je učešće Jugoslavije na najprestižnijoj umetničkoj manifestaciji na svetu, smatrao jednim od najznačajnijih postignuća u životu. Verovao je da umetnost ima moć da više kaže o nekoj državi, da promoviše njene najveće vrednosti, od bilo kog drugog sadržaja”, rekla je Jelisaveta Karađorđević i istakla značaj prisustva nekadašnje Jugoslavije i današnje Srbije na Bijenalu u Veneciji duže od osam decenija.

Radovi na izložbi “Hod sa vodom”, 800m i Dokument, potcrtavaju odnose sa tehnologijom i prirodom – u ovom slučaju sa vodom kao osnovnim delom ljudskog tela, ali i prostorom povezivanja a ne razdvajanja.

Projekat ukazuje da je tehnologija postala naš način povezivanja, ali i razdvajanja tokom izolacije u poslednje dve godine. Ona je ubrzala uvećavanje razlike između privilegovanih i onih koji to nisu – onih čiji su pogledi na svet posredovani ekranom i onih čije oči ostaju neposredni optički instrument. Nikolić odražava te poglede na svet na izložbi, koju je realizovao MSUB.

Radovi na izložbi predstavljaju dva dominantna formata slikarstva – vertikalni i horizontalni, kao i dva različita skupa odnosa. Jedan je pogled izdaleka, mentalno distanciran, a u drugom je telo posetioca postavljeno kao deo slike bez ikakve udaljenosti od nje.

Rad 800m, snimljen dronom, preuzima ptičju perspektivu, kolonijalno gledište koje je danas prošireno i apstrahovano u vidu telefonskih ekrana putem gugl mapa i drugih uređaja koji određuju percepciju vremena i prostora. Dokument, u horizontalnom formatu, predlaže strpljenje umetnika i usporenost delanja kao metodologiju za postizanje savršenih uslova za gledanje u skladu sa našim ljudskim binokularnim vidom. Slika je napravljena upotrebom moderne tehnologije u retrogradne svrhe da bi se telesni pogled projektovao kao dvodimenzionalna modernistička slika.

Projekat “Hod sa vodom” na 59. Bijenalu, koji realizuje MSUB, obuhvata i knjigu, realizovanu u saradnji sa Mouše Publishing, koja istražuje izdavaštvo kao inkubator različitih formi uredničkih, umetničkih i kustoskih praksi. Autori tekstova su: Dejan Sretenović, Filipa Ramos, Alenka Gregorič, Marko Skotini, te Vladimir Nikolić i Biljana Ćirić, a dizajn potpisuje Tobi Tam.

Izložba “Hod sa vodom” biće otvorena do 27. novembra kao i celokupno 59. Bijenale umetnosti, koje će biti održano prema koncepciji umetničke direktorke Ćećilije Alemani, pod naslovom “Mleko (od) snova” (The Milk of Dreams / Il latte dei sogni).

Venecijansko bijenale je odloženo 2021. zbog pandemije korona virusa za godinu dana, a kao i do sada, obuhvata međunarodnu izložbu i izložbe u nacionalnim paviljonima u Đardinima i Arsenalu, kao i na drugim gradskim lokacijama. Tradicionalno su planirani i mnogobrojni prateći programi, kao i vernisaž za stručnu javnost, koji je najavljen od 20. do 22. aprila.

Prethodno, 58. Bijenale umetnosti u Veneciji, čiju je završnicu obeležila 2019. godine velika poplava, privuklo je gotovo 600.000 posetilaca, a prema konceptu umetničkog direktora Ralfa Rugofa, održano je na temu “Da živite u zanimljivim vremenima”. Na centralnoj izložbi predstavljeno je 79 umetnika, uz 90 nacionalnih paviljona.

 

*Foto i video: MKI (promo)

(SEEcult.org)

Total
0
Shares