A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Nikola Cicmil: Kako smo od startapa napravili pravu kompaniju

Pre tri godine smo prvi put pisali o domaćem startapu Flock Social, koji je bez spoljnih investicija stigao do netrivijalnog rasta i prihoda nudeći softver za oglašavanje na Instagramu.

U međuvremenu ovaj biznis je porastao četiri puta, pre svega po broju mušterija a delom i po broju zaposlenih, promenio ime u Constellation i dodao još jedan proizvod svojoj ponudi.

Istovremeno, napravili su i jednu od onih najtežih a suštinskih tranzicija koje mnogi startapi ne dočekaju. Tranziciju iz startapa, čuveno definisanih kao “privremene organizacije u potrazi za ponovljivim biznis modelom” u organizaciju koja je više od privremene, u pravu kompaniju.

Kako je izgledao njihov put smo pre tri godine pričali sa Aleksandrom u ovom intervjuu, a o tom putu između smo sada pričali sa Nikolom Cicmilom, CTO-om  glavnim kreatorom prvog, ovih dana aktuelnog, Capture the flag takmičenja u Srbiji.

Za prethodne 3 godine ste povećali broj mušterija 4x, kako?

U suštini i marketing i proizvod. Proizvod koji pravimo je tehnički izuzetno izazovan pa smo dugo imali “development first” kulturu, i to nam se pokazalo kao dobar izbog, daleko nas je doguralo.

Ali takav pristup ne završava stvar za nove nivoe skale. U nekom trenutku smo morali mnogo više da se bavimo marketingom, prodajom, biznis developmentom, i to je od nas napravilo mnogo jaču i potpuniju ekipu, i rezultati su se brzo pokazali.

Recimo da nam je sada kultura više “product first”, sada mnogo brže iteriramo sa razvojem proizvoda i funkcionalnosti ali i kanala akvizicije.

Šta vaše mušterije dobijaju od vas, vašeg proizvoda?

Na sajtu smo stavili da “We create growth hacking solutions” i to je suštinski to. Mi našim klijentima omogućavamo da se bave marketingom i imaju bolje rezultate za manje para od drugih rešenja.

Stvar koju neki programeri razumeju a neki ne je da nije samo tehnologija ono što može i treba da se hakuje. Ovde naravno pričamo o pravom hakovanju, procesu legalnog, kreativnog i pametnog rešavanja problema koje malo ko može da nađe.

Mi smo izabrali da taj hakerski pristup primenimo za marketing, da štedimo našim klijentima novac za reklamiranje preko društvenih mreža i uzimamo deo razlike. Radimo sa malim i srednjim preduzećima i drago nam je što baš “malim ljudima” možemo da pomognemo da se izbore na velikom tržištu tako što smo kreativno, i tehnološki i u smislu procesa, rešili neke probleme.

Glavni proizvod nam je niz godina već aplikacija Flock, koja automatizuje organski rast na Instagramu, a očekujemo da ćemo dosta vrednosti i rada pružiti ljudima sa alatom koji pravimo za LinkedIn automatizaciju. On se zove AimFox, služi kao sveobuhvatno rešenje za netvorking, prodaju i recruiting procese, i od prosle nedelje je u open beti.

Čuo sam da imate jake hakerske korene, šta to znači?

Rekao bih da je to potpuno tačno ali neke tajne majstora moraju da ostanu neotkrivene. Šalu na stranu, ono što bih smeo da kažem javno i bez lažne skromnosti je da mnoge od stvari koje radimo u mom sektoru, u inženjeriji, na ovom nivou ne radi niko u Srbiji i pozivam sve ljude koji se osećaju kao hakeri, koji osmišljavaju i prave rešenja koja retko kome padaju na pamet, da nam se jave, takve ljude uvek primamo.

Hajde nam reci nešto konkretnije? Da li je to hakovanje samo sleng za istraživanje i razvoj ili nešto treće?

To je zapravo to, odnosno to je ono što smo oduvek imali u DNK, “hakovanje” u smislu konstantnog istraživanja, isprobavanja, konfrontiranja teških problema. I Aleksandar, moj suosnivač, i ja imamo to oduvek po prirodi i uspeli smo da takav duh udahnemo u tim.

To znači da retko odustajemo od neke ideje dok ne isprobamo sve načine da se reši, pre svega tehnološki, to znači da su nam ideje uglavnom takve da ne čujemo da ih bilo ko drugi koristi, da su originalne i kreativne. Ovo možda zvuči arogantno, ali jeste tako.

Bez da ulazim u puno detalja, u praksi se svodi na to da je uzmemo i napravimo potpuno novo ne samo softversko nego i hardversko rešenje za problem koji imamo, iako recimo niko od nas ranije nije nešto puno hardvera pravio.

Ranije ste bili startap, šta ste sada?

Recimo da smo sada brzo rastuća kompanija, odrasla i zrela ali ni blizu neke mrtve korporacije? Ne bih rekao da smo startap a znam da i dalje imamo taj duh, ali sav taj haos startapa, kroz koji moraš da prođeš, smo morali da ostavimo za sobom za ovaj nivo skale, isto kao što nismo mogli da ostanemo samo dev ekipa da bismo rasli.

Imamo hijerarhiju, procese, sistematičnost, ali smo uboli pravu meru, ništa od toga nas ne sprečava da budemo brzi i da isprobavamo nove stvari.

Zašto niste uzeli investiciju, nego ste u svoje kljuse?

To sam hteo da ti kažem kada si me pitao kako smo povećali broj mušterija za četiri puta za nekoliko godina. U svetu startapa to i nije tako brzo ali to su uglavnom startapi koji su uzeli novac od investitora upravo da bi rasli brzo.

Mi smo imali tu opciju ali smo svesno izabrali onaj drugi put, to što kažeš u se i svoje kljuse da ne kažem na čistom srpskom bootstrapping, da se iscimamo i radimo naporno i makar rasli sporije, da ne zavisimo ni od koga, ni od jednog investitora.

Ima to i druge prednosti. Kada imaš manje para tebe to tera da budeš mnogo kreativniji, da manje grešiš, da više promišljaš, ili je to bar tako bilo kod nas.

Ne kažem da ne treba uzimati investicije, možda bi za neki biznis u životu uzeo investiciju, ali za ovaj u trenutku kada smo ga pokretali i sada nam se to ne uklapa. Dosta naših drugara je uzimalo investicije i prolazilo OK, al mi smo zadovoljni sa ovim i komforni sa time da donosimo odluke bez mešanja drugih.

Što smo morali da te teramo da pristaneš na ovaj intervju?

Da, radije bih ovo opet uvalio Aleksandru ali ako je već on svoju smenu odradio ovde red je bio i na mene.

Jesam privatan čovek, neprijatno mi je javno promovisanje i samopromovisanje ali to je i ta jedna razlika između startapa i kompanije, ako hoćeš da rasteš moraš da ulaziš i u neke nove uloge ma koliko da su ti strane, uključujući i to.

Ako kao tim imamo cilj da se pojavimo u javnosti i na taj način postignemo odredjene ciljeve, i ako sam ja najbolja osoba za taj konkretan cilj, bilo bi nefer prema kolegama da to ne uradim, iako će Aleksandar da ostane glavno javno lice za Constellation.

Total
0
Shares