A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Prerani odlazak Srđana Jovanovića Vajsa

06.03.2022 | 21:46

Prerani odlazak Srđana Jovanovića Vajsa


Prerani odlazak Srđana Jovanovića Vajsa

Arhitekta, teorietičar i umetnik Srđan Jovanović Vajs (Weiss), osnivač NAO (Normal Architecture Office) u Njujorku i autor niza istraživačkih projekata u oblasti arhitekrure, urbanizma i umetnosti, preminuo je u Novom Sadu u 55. godini posle duže i teške bolesti. Jovanović će biti sahranjen 7. marta u 11 sati na Uspenskom groblju u Novom Sadu.

Rođen 1967. godine u Subotici, Jovanović se školovao u Novom Sadu i Beogradu, gde je završio postdiplomske studije, a 1995. godine preselio se u SAD, gde je završio master studije arhitekture na Harvardu. Doktorirao je u Centru za arhitektonsko istraživanje na Goldsmit univerzitetu u Londonu.

Nakon studija na Harvardu, gde je upoznao niz velikih imena arhitekture (Richard Gluckman, Jane Wernick, Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Adriaan Geuze, Rem Koolhaas…), Jovanović se preselio u Njujork, gde je počeo saradnju sa Ričardom Glukmanom i Robertom Vilsonom (Wilson). Projektom “Blur” osvojio je 1988. godine drugu nagradu na 2G takmičenju Fondacije Misa van der Roea u Barseloni. Ubrzo potom započeo je u Njujorku nezavisnu arhitektonsku praksu Normal Group for Architecture sa švajcarskom arhitektkinjom i autorkom Sabine fon Fišer (Sabine von Fischer). Sarađivali su do 2003. godine, kada je Jovanović osnovao NAO.NYC (Normal Architecture Office), kolaborativni studio za arhitektonsko-urbanistički dizajn i izložbenu praksu. Takođe, bio je jedan od osnivača Škole izostavljenih studija (School of Missing Studies – SMS), međunarodne umetničke i arhitektonske grupe za istraživanje gradova obeleženih naglim promenama u procesu tranzicije.

Blur, © NAO

Izložbeni projekti NAO predstavljani su na UABB u Šenženu, Lisabonskom trijenalu arhitekture, Grejem fondaciji u Čikagu, na Institutu za savremenu umetnost u Filadelfiji, u Njujorškoj javnoj biblioteci, Kući svetskih kultura u Berlinu, Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, Aronson galeriji Nove škole u Njujorku, Galeriji Škuc u Ljubljani, SAVVY u Lajpcigu…

Jovanovićev teorijski rad poznat je po analizi balkanskih gradova u kontekstu posledica ratova i krize u bivšoj Jugoslaviji tokom 90-ih. Bavio se i tabuima o kasnom i post-socijalizmu u bivšoj Jugoslaviji i ilegalnoj arhitekturi razvijanoj tokom ratova 90-ih. Skovao je termin “turbo arhitektura” i doprineo razumevanju geopolitičkog procesa “balkanizacije” i njegovih efekata u glavnim gradovima zemalja nastalih raspadom Jugoslavije. Reč je o procesu kroz koji su novonastale prestonice prošle kako bi istakle urbanu posebnost u odnosu na ostale u regionu, ali i naspram trendova hegemonističkih sila globalizacije.

Jovanović je autor knjiga “Socialist Architecture: The Reappearing Act” (The Green Box, Berlin, 2017), “Socialist Architecture: The Vanishing Act” (JRP Ringier, 2012, sa Arminom Linkeom) i “Almost Architecture” (Merz & Akademie Solitude + kuda.nao, 2006).

Jovanović je nedavno završio DAAD art rezidenciju u Potsdamskom institutu za istraživanje klimatskih promena, gde je radio na projektu “Better than wether”.

Bio je predavač na Kolumbija univerzitetu i na Univerzitetu Pensilvanija, a držao je predavanja širom sveta. Bio je i direktor istraživanja u firmi Herzog and de Meuron Architects u Bazelu.

Direktor Švajcarskog muzeja arhitekture Andreas Rubi (Ruby) predložio ga je nedavno za predavača u rezidencijalnom programu Ford fondacije u Muzeju moderne umetnosti (MoMA) u Njujorku, ističući izuzetnost njegovih istraživanja u oblasti arhitekrure, urbanizma i umetnosti. Ukazujući da njegova praksa kombinuje akademsku strogost sa umetničkim eksperimentom, te da je rezultirala mnogobrojnim istraživačkim projektima u oblasti arhitekture, Rubi je istakao da se Jovanović bavio širokim rasponom tema – od rata, preko klimatskih promena, pitanja roda, migracija i ksenofobije do pandemijskih uslova. Kao primer Jovanovićeve prakse, naveo je, između ostalog, hibridnu izložbu “D20. Romancing True Power“, istraživanje modernih diktatura i njihovog samodizajna, koje je realizovao sa Ninom Hruščovom, profesorkom međunarodnih odnosa na Novoj školi u Njujorku i urednicom Project Syndicate, inače praunukom bivšeg sovjetskog lidera Nikite Hruščova.

Predavanje Srdana Jovanovića Weissa u MSU Skoplje, u okviru izložbe Treća strana stvarnosti, foto: MSUS

Između ostalog, Jovanovićeva prostorna instalacija “ArchiLeaks” bila je krajem 2019. godine centralni deo izložbe “Treća strana stvarnosti” (Other Scale of Things) u Muzeju savremene umetnosti u Skoplju, čija je kustoskinja bila Ivana Vaseva.

*Naslovna fotografija: Fb

(SEEcult.org)

Total
0
Shares