A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

КРУНИСАЊЕ ЦАРА ДУШАНА

КРУНИСАЊЕ ЦАРА ДУШАНА

петак, 11. фебруар у 12 часова

Народни музеј  у Београду

 

            Поводом обележавања Дана државности Републике Србије, Народни музеј у Београду ће након обимних радова на конзервацији и рестаурацији, у петак, 11. фебруара, у 12 часова свечано представити монументално дело Паје Јовановића Крунисање цара Душана, познато и под називом Проглашење Душановог законика.

            Композиција величине преко двадесет квадратних метара са темом која приказује чин крунисања цара Душана у Скопљу 1346. године насликана је као поруџбина Краљевине Србије за потребе учешћа на Светској изложби у Паризу 1900. године. Слика је добила златну медаљу и много ласкавих признања, а до које мере је ово ремек-дело било цењено и тражено, говори и податак да је све до позних година живота Јовановић тему крунисања цара Душана  сликао у више наврата, у различитим форматима, на више начина и за различите потребе. Са великом студиозношћу на слици је приказана 31 историјска личност, а визуелној реконструкцији историјског догађаја Јовановић је приступио аналитично и  марљиво, прикупљавши податке најпре у Бечу, а затим и у Венецији, Цариграду, Скопљу, Призрену и средњовековним манастирима проучавајући средњовековне одежде, краљевске орнате и историјске личности које су том догађају могле присуствовати.

            На дуготрајност рестаураторског процеса утицале су пре свега димензије слике од 390 х 589 cm, али и свеобухватне анализе технике и сликарског поступка, које су му прeтходиле. У сарадњи са Технолошко – металуршким и Хемијским факултетима Универзитета у Београду, стручњаци Народног музеја у Београду су испитали механичка својства платна и начин његове припреме за сликање како би прецизно био прорачунат иновативан начин затезања слике, први пут примењен у Србији. Класичан начин шпановања на рам је замењен новим конструисаним носиоцем са еластичним тензорима који равномерно, оптимално и недеструктивно обезбеђују дугорочну стабилност слике. Аналитички приступ конзерватора открио је и сасвим оригиналан, без примера за поређење, поступак препарирања платна који нам је допунио знање о Паји Јовановићу као сликрском технологу који је вешто манипулисао материјалима како би постигао ликовне вредности према својој уметничкој замисли и жељи наручиоца – краља Милана Обреновића.

            Обележавајући Дан државности представљањем монументалног ремек дела које живописаном пленеристичком техником језгровито представља  војну и политичку снагу, изнова ћемо се подсетити и трајних уметничких вредности и преглаштва музејских стручњака.

            О конзервацији и рестаурацији најмонументалнијe сликe која се чува у Народном музеју у Београду присутнма ће говорити чланови рестаураторског тима, док ће о поводу за њен настанак, историјским личностима и њеном значају за Јовановићев опус сви заинтересовани имати прилику да сазнају током стручног вођења које ће почети у 13.00 часова.

 

Total
0
Shares