A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Metagrafika čitaonice… velike književnosti zajedničkog jezika

12.11.2021 | 21:03

Metagrafika čitaonice… velike književnosti zajedničkog jezika


Metagrafika čitaonice... velike književnosti zajedničkog jezika

Umetnici Vladan Jeremić i Rena Redle predstavljaju se u Krokodilovom centru u Beogradu izložbom “Metagrafika čitaonice”, osmišljenom kroz umetničko čitanje edicije “Zajednička čitaonica” Udruženja Krokodil, čiji je cilj prikupljanje književne produkcije stvarane na zajedničkom jeziku središnjeg područja nekadašnje Jugoslavije kako u prošlosti, tako i u sadašnjosti.

Namera Krokodila, inicijatora Deklaracije o zajedničkom jeziku, jeste da gradi zajedničku književnu riznicu u ime jedne velike književnosti zajedničkog jezika naspram na silu formiranih nacionalnih selekcija često temeljenih na “krvi” ili ekskluzivnom pripadanju pisaca i njihovih dela. Ta riznica će, prema navodima Krokodila, poslužiti kao referentna tačka za savremene intelektualne i umetničke rasprave unutar regiona obuhvaćenog zajedničkim jezikom.

Kroz svojevrsnu metagrafiku pojmova koji korenspodiraju sa naslovima izdanja edicije “Zajedničke čitaonice” Rena Redle i Vladan Jaramić razvijaju grafičke odgovore na postojeće štivo: “Egzil” (Dubravka Ugrešić i Semezdin Mehmedinović), “Društvo” (Borka Pavićević i Boris Buden), “Grad” (Bogdan Bogdanović i Dragan Markovina), “Neprilagođenost” (Mirko Kovač i Rada Iveković), “Mladost” (Svetlana Slapšak i Aleksandar Hemon), “Anti/fašizam” (Daša Drndić i Andrej Nikolaidis), “Jugoslavija” (Predrag Matvejević i Vladimir Arsenijević), “Evropa” (Miroslav Krleža i Igor Štiks) i “Identiteti” (Danilo Kiš i Lana Bastašić).

Hipergrafika ili metagrafika jeste eksperimentalna forma koju su koristili letristi, a čije mogućnosti Rena Redle i Vladan Jeremić uključuju u svoj arsenal transformativnih alata koji doprinose potencijalu društenih promena. Oni pokušavaju da je stave u pogon uprkos tekućoj digitalnoj hiperprodukciji slika i teksta koja stvara sveprisutni šum.

Pored novih metagrafičkih komada, izložba obuhvata i rad “Abeceda Željezare”, na kojem je donekle i zasnovana njihova nova metagrafička intervencija. “Abeceda Željezare”, premijerno predstavljena 2015. godine na Festivalu Željezara u Sisku, bavi se jezikom društvene transformacije, koji referencu ima u prošlosti zajedničkog stvaranja između radnika i umetnika. Reč je o svojevrsnoj “abecedi” mišljenja rada, kao slobodne prakse i borbe za stvaranje, koja polazi od forme još uvek postojećih skulptura koje su nastale u Koloniji Željezare Sisak od 1971. do 1990. One su rezultat zajedničkog stvaranja umetnika i radnika, i stoje kao svedoci samoupravljanja u SFRJ. “Abeceda Željezare” se sastoji od transparenata, te štampanih tekstualno-grafičkih listova sa tekstom koji su napisali Rena Redle i Vladan Jeremić. Pošto umetnički rad leži u zajedničkom stvaranju umetnika i radnika, a ne u preostaloj formi skulpture, ovde je od interesa proizvodna istorija, predstavljena kroz jezički i znakovni oblik transformativnog govora.

Taj rad predstavljen je i u formi knjige u izdanju Gradske galerije Striegl u Sisku, a imala je priliku proteklog leta da vidi njegov deo i publika izložbe “Transformatorijum” Rene Redle i Jeremića u Muzeju savremene umetnosti Vojvodine u Novom Sadu, svojevrsne retrospektive njihove umetničke prakse u poslednjih sedam godina.

Rena Redle i Vladan Jeremić kroz zajedničku praksu istražuju odnose umetnosti i politike, razotkrivajući goruće društvene protivurečnosti. Koriste tehnike koje je lako reprodukovati i distribuirati, poput grafike i štampe, te jednostavnih materijala kao što su tekstil, karton i drvo, insistirajući na upotrebnoj vrednosti i društveno-ekološkoj svesti svog umetničkog rada.

Razvijaju transformativne potencijale umetnosti u kontekstu društvenih borbi i kroz saradnju s društvenim pokretima. Izlagali su, između ostalog, u: MUAC, Meksiko Siti; Brooklyn Museum, Njujork; Creative Time Summit, Majami; nGbK, Berlin; Trøndelag Senter for Samtidskunst, Trondhajm; Muzej savremene umetnosti, Ljubljana; MMOMA, Moskva; Kibla, Maribor; Muzej savremene umetnosti, Skoplje; Galleria del Progetto, Milano; Contemporary Art Center of Thešaloniki, Solun; Tallinna Kunstihoone, Talin; Intercultural Museum, Oslo; 49. i 56. Oktobarski salon, Beograd; Kulturni centar Republike Srbije, Pariz; EKKM, Talin; Autostrada Biennale, Prizren; Kaapelin Gallery i Ateneum Art Museum, Helsinki; Politics of Dišonance u okviru Manifesta 12, Palermo; , Grac; Borey Art Center, Petrograd; Muzej savremene umetnosti Vojvodine, Novi Sad; Tirana Art Lab, Tirana; Muzej Jugoslavije, Beograd.

Izložba “Metagrafike čitaonice” otvorena je 2. novembra autorskim vođenjem i razgovorom sa Igorom Štiksom i publikom o metagrafičkim mogućnostima i site specific konceptu te postavke, koju je moguće obići do 15. januara 2022.

Fotografije sa otvaranja: Alex Dmitrović

(SEEcult.org)

Total
0
Shares