01.11.2021 | 21:53
Smrt (na) ekranu
Izložba Mladena Miljanovića “Smrt (na) ekranu” u Salonu Muzeja savremene umetnosti u Beogradu (MSUB), koja che biti otvorena 5. novembra, obuhvata dela nastala u periodu 2020-2021. godine, u kojem se umetnik intenzivno bavio istraživanjima slika smrti i smrti slike, gde se prepoznaje jasan tematski fokus na pandemiju Covid-19.
Ambijentalna instalacija Miljanovića na autentičan način predstavlja umetničko istraživanje na temu smrti, sprovedeno kroz raznovrsne forme umetničkog izražavanja isprepletane različitim antropološkim, sociološkim, žanrovskim, kritičkim i ontološkim aspektima, navedeno je u najavi izložbe, čija je kustoskinja Mišela Blanuša.
Istraživanje modela reprezentacije slika smrti, kao i posmrtne reprezentacije umetnički opredmećenih formi industrijskih produkata savremenih tehnologija komunikacije, reflektuje se kroz delove ambijentalne instalacije – računare, mobilne telefone i digitalne televizore. Miljanović ih oblikuje tehnikom obrade kamena u materijalu koji se najčešće koristi za obeležavanje smrti, odnosno za forme večnog pomena, stvarajući, u semantičkom smislu, svojevrsne spomenike ovim uređajima kao tehnološkim dostignućima savremene civilizacije koji su bili, a kroz novoproizvedene modele su i dalje, osnovni instrumenti medijske prezentacije društvene svakodnevice – života i smrti.
Umetnikova namera je da izložbom “Smrt (na) ekranu” (Death ON/OF Screen) pokrene teme, ali i da pokuša dati neku vrstu odgovora – umetničke izjave – na pitanje koji su to društveni, politički ili kulturološki medijski prostori smrti koji svojom definicijom više govore o golom životu, te koliko je život kao takav (nag) prožet idejom ili strahom od smrti. Zatim, kako se smrt artikuliše posredstvom kanala savremenih komunikacija i na koji način se ona distribuira kroz medije? Takođe, u izloženim radovima očigledno je propitivanje pozicije smrti kao potencijala ili resursa, ali i toga koliko je smrt kao i riža postala roba u svetu kapitala.
Ambijentalna instalacija teži da istraži predstave, reprezentacije ili slike života koje postaju ekstenzije smrti, s pretpostavkom da tamo gde život prestaje, slika, odnosno reprezentacija – nastavlja da živi.
Miljanović je jedan od autora srednje generacije umetnika koji trasiraju regionalnu umetničku scenu kroz internacionalno i regionalno delovanje.
Rođen 1981. u Zenici, srednju školu završio je u Doboju, posle čega je pohađao Vojnu školu rezervnih oficira. Po završetku vojnog roka, radio je u klesarskoj radionici na izradi nadgrobnih spomenika. Diplomirao je 2005. slikarstvo na Akademiji umetnosti u Banjaluci, a magistrirao 2010. godine, gde danas predaje umetnost novih medija. Trenutno je u procesu izrade doktorskog umetničkog rada na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, na smeru za nove medije.
Miljanović je umetničku praksu zasnovao na konceptualnom pristupu kojim dovodi u pitanje sopstvenu okolinu i uslove života: na njegovu praksu, s jedne strane, utiče iskustvo odrastanja tokom rata i suočavanja s njegovim posledicama u uništenoj, osiromašenoj, etnički i teritorijalno podeljenoj i izolovanoj zemlji i, s druge strane, formalno obrazovanje (Vojna škola rezervnih oficira i rad u radionici nadgrobnih spomenika). Posledice rata kao i znanja stečena u vojnoj školi čine osnovno referentno polje njegove umetničke prakse. Nadograđujući osnovno slikarsko obrazovanje, kombinuje novomedijske i konceptualne strategije u pluralistički, angažovan i često subverzivan pristup savremenoj umetnosti. U okviru takvog pristupa, umetnost najčešće nije cilj, već alat.
Izlagao je na 55. Bijenalu u Veneciji kao predstavnik Bosne i Hercegovine, na 15. Video bijenalu u Busanu i nedavno na 13. Bijenalu u Kairu, između ostalog.
Njegovi samostalni projekti predstavljani su širom sveta, a izdvajaju se nastupi u MUMOK-u u Beču (2010); Galeriji MC u Njujorku (2012); Galeriji acb u Budimpešti (2014-2017); Galeriji A+A u Veneciji (2012); Muzeju savremene umetnosti Republike Srpske u Banjaluci (2008); Neue Galerie u Gracu (2007)…
Miljanović je dobitnik niza regionalnih i međunarodnih nagrada za umetničku praksu, kao što su: Nagrada 30. Memorijala Nadežde Petrović u Čačku 2020; “Beli Aphroid” 2019. u Mariboru, Henkel Art Award 2009. u Beču; nagrada Zvono za 2007, u organizaciji SCCA Sarajevo.
Izložbu su podržali: Grad Banjaluka, acb Galerija Budimpešta, Ministarstvo prosvete i kulture Republike Srpske, Ministarstvo kulture i informisanja
Srbije i Akademia umetnosti u Banjaluci.
Izložba “Smrt (na) ekranu” biće otvorena do 31. januara 2022.
(SEEcult.org)