27.10.2021 | 13:43
Lov Gale Čaki u Štabu
Umetnica Gala Čaki predstavlja se od 28. oktobra u Galeriji Štab u Beogradu samostalnom izložbom “Lov”, kojom ispituje “iskušenja u koja se postavlja čovek kako bi nadvladao svoje sablasti i time se približio ogoljenoj stvarnosti”.
Prema rečima Gale Čaki, umetnik mora sići u tamne regije podsvesti da tamo otkrije čovekovo “ja”, koje se bitno razlikuje od spoljašnjeg, stilizovanog društvenog “ja”.
“Za većinu ljudi život je prejak. Čovek postaje melanholičan zbog toga, ili podivlja ili posrće. Samo ga najsnažniji podnose bez krivotvorenja, sa celokupnim mirisom, samo najjači znaju u životu nadiruću opijenost trezveno i čisto živeti. Preobražaj svog bića u životinje postiže se dugim, ogromnim i smišljenim rastrojavanjem svih čula”, navela je Gala Čaki povodom izložbe, dodajući da je iz tog razloga morala da “upozna sve oblike ljubavi, patnje, ludila, da istraži samu sebe, da postane više nego iko veliki bolesnik, veliki zločinac, veliki prokletnik i vrhovni učenjak, kako bi na kraju stigla do neznanog”.
Slikaru u doba pandemije, kako je konstatovala, ne preostaje ništa drugo no da bude tu, te svojim delovanjem oblikuje svoje vreme, koje čak nije ni sadašnjost, već budućnost u nastajanju koja, poput sartrovskog čoveka-projekta, ispunjava svoju egzistenciju.
Prema rečima umetnice, prisutnost težnje ka shvatanju umiranja koja beskrajno traju oko nas, sve te živote koji su pritajene smrti, jeste ono što je navodi na stvaralaštvo.
Smatrajući da je postojeći život jedino moguć zahvaljujući popuštanjima i prolazima našeg pamćenja, Gala Čaki navodi da se njena dela mogu podvesti pod vrstu shematskog izražavanja unutrašnjeg života u svoj njegovoj dramatičnoj turbulenciji. Na taj način oni postaju sveti prostor, svetilište u kojem uspostavlja odnos sa ljudima koji su tragično izgubili živote. Tragedija je poučava kako da misli sopstvenu slobodu i da dela na toj osnovi.
Samostalna izložba “Lov” je likovna priča, ispričana u prvom licu, uz izmeštanje u beskonačno, u kojoj se Gala Čaki identifikovala sa protagonistom priče. Tim mehanizmom nameravala je da se, uključujući u likovno delo, suoči sa posmatračem pomoću fiktivnog pojavljivanja sebe same. Zahvaljujući tom izmeštanju, sugerisala je na nedefinisanost granica realnog i fiktivnog. “Samo likovno delo ne postavlja metafizička pitanja, već oblikuje metafizičke slučajeve, dajući tako lik nepostojećem. U svom delu je sagradila hipotezu jedne stvarnosti koja je, na način kako je postavljena, beskonačna”, navela je umetnica, dodajući da stvarnost u kojoj živimo postaje metafora, na kojoj je sagradila nov, nepoznat, neviđeni svet – svet imaginacije.
Izložba obuhvata 15 velikih platana sa životinjama koje su plod mašte umetnice, a svi radovi nastali su u periodu izolacije usled pandemije.
Posetilac nije pasivni posmatrač, već uz pomoć svetlosnih efekata, kako je navela, i sam postaje deo Lova (ili Lovina umetnosti), a da toga nije ni svestan.
Rezultat rada na toj temi i načina likovnog izražavanja jeste stvaranje ambijentalnog likovnog dela, kojim je Gala Čaki, kako je istakla, uspostavila svoje vreme i prostor, s tendencijom da ono postane duhovni protivotrov za društvene otrove, vid estetičke alternative moralnom nihilizmu. U multimedijalnom ambijentu je uspostavljen odnos prostora (prostora likovnog dela i galerijskog prostora), zvuka i svetlosti.
Na realizaciji izložbe učestvovali su: Sanja Čežek (dizajn), Vladimir Korać (zvuk), Sanjin Ćorović (svetlo), Nikola Radojičić (video), Milan Babić i Boris Košiš (fotografija).
Rođena 1987. godine u selu Ečka, Gala Čaki doktorirala je na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu. Učestvovala je na 15 samostalnih i više od 400 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu.
Dobitnica je stipendije fondacije Ruth Katzman iz Njujorka, kao i stipendija u Indiji i Finskoj. Članica je više udruženja, organizatorka međunarodnih simpozijuma i kolekcionarka.
Izložba u Galeriji Štab u Tržnom centru “Galerija Beograd”, kojom se Gala Čaki predstavlja beogradskoj publici nakon četiri godine, biće otvorena do 6. novembra. Otvaranje izložbe je uz poštovanje epidemioloških mera povodom pandemije korona virusa, što podrazumeva nošenje zaštitnih maski i održavanje bezbedne razdaljine, te ograničen broj osoba u galerijskom prostoru.
(SEEcult.org)