A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

“Kad ne bi bilo vetra lišće ne bi šaputalo”, izložba Nebojše Despotovića u Beogradu

Umetnik Nebojša Despotović, koji već više od dvadeset godina živi i radi u Italiji, iako je izlagao širom sveta, prvi put izlaže samostalno u rodnom Beogradu. Izložba u galeriji ULUS, nosi naziv ‘’Kad ne bi bilo vetra lišće ne bi šaputalo’’.

Despotović predstavlja dela koja se smatraju za najraprezentativnije primere aktuelnog umetnikovog opusa i fokusirana su na produkciji iz 2019, 2020. i 2021. godine. Na izložbi će biti prikazana četiri dela velikog formata u tehnici akril i ulje na platnu. Dva dela na platnu srednjeg formata kao i pet dela malog formata na drvetu.

Radovi manjeg formata su rađeni na drvetu, uglavnom topoli, sa tehnikom koja u višeslojnom pristupu koristi ulje, akril, sintetičke smole i rezbarenje. Takav pristup dovodi do delimičnog doživljaja tridimenzionalnosti tj. niskog reljefa. Upotreba rezbarenja ili odklanjanja delova ili površina drvene podloge je fondamentalni konstruktivni element kao i samo slikanje tj. nanošenje boje na površinu. Dela karakteriše sažni vizuelni i emotivni naboj i u kontekstu postavske akcenat je stavljen na tatralnost kao vodič kroz čitanje dela i dekodofikaciju naracije.

Sadržaj izložbe je baziran na različitim elementima narativnog karaktera koje umetnik često upotrebljava u predstavama i u naslovima dela koja su u ovom projektu bazirana na sećanju. Reč je gotovo o vidu pisanja dela ( sa umetnikove strane) i čitanja ( od strane gledalaca ) dela kako u likovnom tretiranju tako i u samom sadržaju dela i njegove celokupnosti. Radi se zapravo o preseku i osvrtu na sećanje u poetskoj formi sa snažanom vitalnošću predstave stavljajući je u jak kontrast sa racionalnom mišlju. Naziv izložbe “Kad ne bi bilo vetra lišće ne bi šaputalo” se jasno odnosi na poreklo i vezanost za određenu jezičku stvarnost poetske vizije pripovedanja iskustva, njenog izražaja i prenošenja.  Ako je svet predstava onda je umetnost jezik. Ako je svet interakcija onda je sećanje građa.

‘’Naš odnos prema prirodi je svojstveni vid pripovedanja nama samima kroz poeziju i naslov nas upućuje na činjenicu da kada ne bi postojao šum, distorzija, kada bi sve bilo totalno jasno, umetnost ne bi postojala, kao ni jezik. Sledi i činjenica da predispozicija za estetsku precepciju kroz jezik ( likovni, verbalni ili emotivni ) se postiže prefinjenošću i pažnjom koju mi poklanjamo sopstvenom iskustvu a ne jeziku kao globalno uspostavljenom mehanizmu ,koji on u svojoj suštini mora da poseduje. Ova predispozicija nam takođe nudi i mogućnost širenja sopstvenog horizonta percepcije u nadi da se ostvari naš lični odnos sa svetom tj. jedinstvo sa njim uprkos posrednosti jezika.

Sećanje je slika, duh, refleksija, alegorija pa čak i halucinacija. Ako je svet slika onda je mudrost preneseno značenje te slike. Alegorija je slika a vizija je sklad.

Teatralnost pojedinih dela i same postavke uvodi gledaoce u dublji odnos u otkrivanje naracije, koja je ipak hermetički ograničena. Specifične dimenzije dela, međusobni odnos i njihov raspored u postavci čine takoreći scenografiju sa kojim gledalac fizički dolazi u odnos i posredstvom koje otkriva sadržaj’’, kaže Despotović. 

Izložba će biti postavljena u galeriji ULUS u Knez Mihailovoj 37, sve do 31. oktobra 2021.

O umetniku:

Nebojša Despotović je rođen u Beogradu 1982 godine.

Završio je master ( 2011 ) i osnovne ( 2009 ) studije na akademiji lepih umetnosti u Veneciji u klasi Carla Di Raca, slikarski odsek.

Godine 2011. dobio je prestižnu rezidenciju u Fondaciji Bevilacqua La Masa i izabran je za 54. Bijenale u Veneciji kao predstavnik italijanske Akademije lepih umetnosti na Arsenalu posle koje se seli u Berlin gde živi i radi do 2017 godine.

Dobitnik je brojnih nagrada i priznanja. 2012. osvojio je nagradu Euromobil Under 30 Avard na ArteFiera u Bolonji i nagradu Mango Young Artist Award na  sajmu Swab u Barseloni. Godine 2013. osvojio je nagradu Premio Celeste Raw Zone na sajmu ArtVerona. 2015. osvojio je specijalnu Nagradu na sajmu  ArteFiera u Bolonji, a 2016. Rotari Club nagradu na sajmu  ArtVerona. Godine 2019. izabran je za finalistu 20-og izdanja prestižne nagrade Premio Cairo u Palazzo Reale u Milanu.

Učestvovao je na brojnim izložbama u javnim i privatnim prostorima. U februaru 2014. predstavio je svoju drugu samostalnu izložbu pod nazivom Silent Fracture, kustoskinje Maja Cirić, u galeriji Boccanera u Trentu u Italiji. U maju 2014. godine u Napuljskom muzeju Capodimonte drži predavanje pod naslovom Mrtva priroda Nebojše Despotovića koju su pripremili Angela Tecce, direktorka muzeja Castel Sant’Elmo i Eugenio Viola, glavni kustos u Museju MAMBO u Bogoti.

U maju 2017. otvorio je svoju samostalnu izložbu u Moskvi u galeriji Triangle, a u septembru 2017. svoju samostalnu izložbu u Njujorku u galeriji Ierimonti. 2018. predstavio je svoju treću samostalnu izložbu u galeriji Boccanera u Trentu sa naslovom Between the Devil and the Deep Blue Sea. 2020. je otvorena njegova samostalna izložba sa retrospektivnim katalogom u Muzeju Ettore Fico u Torinu sa naslovom The Golden Harp.

Foto: Nebojša Despotović

Total
0
Shares