A perfect balance of exhilarating flexiblity and the effortless simplicity of the Code Supply Co. WordPress themes.

Novosti Kreativne Industrije
dark mode light mode Search Menu

Osnivačima trupe Peeping Tom nagrada Jovan Ćirilov 18. BFI-ja

11.10.2021 | 12:14

Osnivačima trupe Peeping Tom nagrada Jovan Ćirilov 18. BFI-ja


Osnivačima trupe Peeping Tom nagrada Jovan Ćirilov 18. BFI-ja

Koreografi Gabrijela Karizo i Frank Šartije, osnivači čuvene belgijske trupe savremene umetničke igre Peeping Tom, dobitnici su nagrade “Jovan Ćirilov – za korak dalje” u okviru 18. Beogradskog festivala igre (BFI).

Nagrada je dodeljena za diptih “Vrata koja nedostaju” i “Napuštena soba”, koji je trupa Peeping Tom izvela 9. i 10. aprila ove godine u Operi i teatru Madlenianum u Beogradu., u okviru 18. BFI.

“Karizo i Šartije ne kreiraju samo vrhunski teatar igre, već stvaraju jedinstveno, neponovljivo pozorišno iskustvo. U filmskom maniru, njihovi komadi nude blještav, ekstravagantan doživljaj , istovremeno dodirujući  najdublje strahove i pretvarajući putovanje u halucinaciju. Ono što čini njihov rukopis posve posebnim, jesu čudesne slike koje se ređaju u živoj, virtuoznoj montaži, uz precizan osećaj za scensko vreme i visok nivo estetskog savršenstva. Sa matematičkom egzaktnošću, oni artikulišu fizički intenzitetet i povezanost, odnosno opravdanost svih detalja i likova koji se pojavljuju pred očima gledaoca, uvodeći ga u svoj magični svet. U snažnoj sinergiji, Karizova i Šartije su izgradili jednu od najautentičnijih umetničkih trupa današnjice, čije se predstave iščekuju i percipiraju kao redak umetnički događaj”, navedeno je, između ostalog, u obrazloženju žirija.

Uručenje nagrade “Jovan Ćirilov – za korak dalje” planirano je u okviru 19. BFI 2022. godine.

Prethodni laureati te nagrade su: Jirži Kilijan, Šaron Ejal, Dimitris Papajoanu, Mari Šuinar i Jakopo Godani.

Trupa Peeping Tom je do sada na BFI-ju prikazala predstave „Ulica Vandenbranden br. 32“ i „Izdaje se“, kao i „Otac“, koja je realizovana u saradnji s čuvenim Holandskim teatrom igre (NDT).

Gabrijela Karizo, rodom iz Argentine, počela je da se bavi igrom u desetoj godini. Do 19. godine je igrala i ostvarila prve koreografije na Baletskom univerzitetu Kordobe, a zatim se preselila u Brisel da radi sa Karolin Markade. Narednih godina bila je angažovana na različitim projektima, podjednako u Briselu i u Parizu. Godine 1994. nastala je njena solo predstava “Et tutto sara d’ombra et di caline”. Od 1995. godine, sarađivala je sa Alenom Platelom na predstavama “Tuga kao saveznik” i  “Komadi Baha”.

Sa Frankom Šartijeom 2000. godine osnovala je Peeping Tom za koji nastaju predstave “Karavana” i “Uzaludni život”. Sarađivala je i sa Needcompany na predstavi “Slike nežnosti”, a sa Platelom je priredila koreografiju za operu “Vuk”. U periodu od 2002-2007. godine za Peeping Tom je kreirala čuvenu trilogiju “Bašta”, “Salon” i “Suteren”. Nakon toga, nastaju produkcije “Ulica Vanderbranden br. 32” (2009) i “Izdaje se” (2011), koje su gostovale i na BFI.

Gabrijela Karizo započela je 2016. godine rad na trilogiji o porodici, koju čine komadi “Majka”, “Otac” i “Dete”. “Otac” je prikazan na Beogradskom festivalu igre, kao i diptih “Vrata koja nedostaju” i “Napuštena soba”.
 
Rođen u Francuskoj, Frank Šartije je počeo da se bavi igrom u 11. godini, a do 1986. je učio balet u Centru za igru Rozele Hajtauer u Kanu. U 19. godini se pridružio Bežarovom Baletu XX veka u Briselu, a potom se preselio u Švajcarsku, gde je ostao do 1989. Usledila je saradnja sa Anželinom Preljokažom i nastanak predstave “San o ruži” za Balet pariske Opere. Potom se 1994. preselio u Brisel, gde je radio sa trupom Rosas, i gde otkriva Needcompany, kao i čitavu flamansku umetničku scenu.

Sa Alenom Platelom kreirao je predstavu “Komadi Baha”, što mu je dalo podstrek da nastavi samostalan rad. Režirao je prvi deo trilogije o porodici (Otac), u saradnji sa NDT-om, a nakon komada “Vrata koja nedostaju” Gabrijele Karizo, u njegovoj režiji je nastala “Napuštena soba”.


 
Od jedne ad-hoc grupe koja se okupila oko produkcije Alena Platela, Peeping Tom je za 20 godina izrastao u kompaniju nacionalnog i međunarodnog renomea.

Trilogija “Bašta” (2001), “Salon” (2004), “Suteren” (2007), i predstave “Ulica Vandenbranden 32” (2009) i “Izdaje se” (2011), nastale su kao internacionalne koprodukcije, koje su mediji i publika prihvatili sa oduševljenjem.

Trupa Peeping Tom okuplja različite umetnike, a širok spektar njihovih interesovanja, zajedno sa osobenošću igrača, donosi posve originalni, multi-disciplinarni koreografski jezik. Uzevši u obzir igračko nasleđe, pokret i slika su najznačajnija sredstva kojima se publika uvlači u intimnost scenskog prostora. Karizo i Šartije definišu tu intimnost kao prikazivanje i uvećavanje onoga što je nevidljivo, onoga što na prvi pogled deluje beznačajno, ili je porečeno i skriveno, a istovremeno suštinski značajno.

Stanje ljudi je srž umetničkog pravca trupe Peeping Tom. Njihove predstave se bave paralelnim svetovima, isprekidanim univerzumom u kome je uobičajena logika vremena, prostora i atmosfere poremećena.
 
*Foto: BFI

(SEEcult.org)

Total
0
Shares